Prawa gościa hotelowego - co wolno, a czego nie

Prawa gościa hotelowego - co wolno, a czego nie
W niemal każdej dziedzinie życia obowiązują nas pewne prawa, ale i obowiązki. Nie inaczej jest w przypadku, kiedy przebywamy na terenie hotelu, pensjonatu lub innego miejsca noclegowego. Dlatego też w czasie korzystania z usług ośrodka hotelowego, obowiązuje nas oraz obsługę pewien regulamin. Dzięki niemu każda ze stron może dochodzić swoich praw w sytuacji, w której jakiś z punktów regulaminu nie został dotrzymany.
 

Jakie prawa, a jakie obowiązki należą do gościa hotelowego? 

Każda osoba chcąca wynająć pokój w hotelu zobowiązana jest do okazania dowodu tożsamości bądź innego dokumentu ze zdjęciem, potwierdzającym tożsamość gościa. Po uzyskaniu podpisu na dokumencie meldunkowym, gość otrzymuje klucz, a to jest równoznaczne ze zgodą, na obowiązujący w hotelu regulamin. Co istotne, w każdym ośrodku noclegowym obowiązuje doba, rozpoczynająca się najczęściej o godzinie 14.00 i kończąca następnego dnia o godzinie 12.00. Obowiązkiem gościa hotelu jest wymeldowanie najpóźniej o tej właśnie godzinie. 

W przypadku, kiedy gość nie wymelduje się w tym czasie, system rozpocznie naliczanie kolejnej stawki dobowej według pełnego cennika hotelu. Istnieje możliwość przedłużenia pobytu w hotelu, jednak od placówki zależy, czy prośba gościa zostanie przyjęta. Gość hotelu lub pensjonatu nie może odstępować swojej kwatery osobie niezameldowanej. Jeśli do takiej sytuacji dojdzie, hotel Jarosław może pomagać się uiszczenia opłaty za dokwaterowanie dodatkowej osoby. Gościom hotelowym nie można także palić papierosów oraz wyrobów tytoniowych nie tylko w pokojach, ale też na należących do nich balkonach i tarasach. Istnieją jednak hotele ze specjalnymi pokojami lub wydzielonymi pomieszczeniami przeznaczonymi dla osób palących. W absolutnie każdym hotelu gości oraz obsługę obowiązuje cisza nocna, rozpoczynająca się o godzinie 22.00 i kończąca o godzinie 6.00. Dotyczy to nie tylko pobytu w pokoju, ale też korzystania z usług oraz dodatkowych atrakcji dostępnych na terenie obiektu.

Regulaminy hotelowe ściśle regulują także kwestię odpowiedzialności materialnej za wszelkie uszkodzenia wyposażenia. Gość, lub osoba go odwiedzająca, którzy dokonają uszkodzenia sprzętów lub mebli zobowiązani są do pokrycia kosztów zgodnie z zarządzeniem hotelu. O tym, jaka jest odpowiedzialność hotelu za uszkodzenie bądź utratę przedmiotów wniesionych do hotelu przez gościa, określają przepisy art. 846-849 Kodeksu Cywilnego. Warto jednak pamiętać, że odpowiedzialność hotelu może zostać ograniczona w kilku przypadkach: wartość pieniędzy/kosztowności/papierów wartościowych jest zbyt wysoka względem standardu hotelu, zagrażają bezpieczeństwu oraz zajmują za dużo miejsca. W takich przypadkach hotel może odmówić przyjęcia depozytu bez konieczności poniesienia konsekwencji. Gość hotelowy dokonujący meldunku oraz uiszczający opłatę za usługi hotelowe może oczekiwać obsługi w standardzie zgodnym ze standardem ośrodka.

Czysta pościel, porządek, działające sprzęty, pełen zakres usług, za które została uiszczona opłata to absolutne podstawy, jakich każdy zakwaterowany ma prawo żądać od hotelu w czasie swojego pobytu. W przypadki, kiedy gość stwierdzi uszkodzenia mebli w pokoju, nieporządek, awarie lub wszelkie niezgodności związane z obsługą, powinien niezwłocznie zgłosić to w recepcji. W przeciwnym razie gość zostanie obciążony dodatkowymi opłatami za naprawy, pralnię itp.

Reguły są po to żeby je łamać - mawiają niektórzy. Owszem, jednak w realnym życiu regulaminy zapewniają nam jako usługodawcom i usługobiorcom prawa i obowiązki, na podstawie których możemy domagać się usług na określonym poziomie. W ten sposób zabezpieczamy zarówno biznes, jak i gościa przed nieplanowanymi wydatkami, wpływającymi na ogólną jakość obsługi oraz ogólne wrażenie pobytu.